Milloin mittarini vaihdetaan?
Tarkista mittarisi vaihtoaika oheisesta kentästä tarkan osoitteen avulla.
Mitä hyötyä vaihdosta on ja miksi vanha toimiva vaihdetaan?
Sähköntoimituksen mittaamista koskevan valtioneuvoston asetuksen 1.5.2023 mukaan sähkömittareiden tulee jatkossa pystyä rekisteröimään asiakkaan sähkön käyttö 15 minuutin tarkkuudella. Mittaustiedot on myös toimitettava aikaisempaa tiheämmin eli maksimissaan kuuden tunnin viiveellä. Nykyiset sähkömittarit eivät näihin vaatimuksiin kykene.
Tämän lisäksi uusissa mittareissa täytyy olla yksisuuntaisen tiedonsiirron mahdollistava, jänniteulostulolla varustettu asiakasrajapinta. Monessa yhteydessä puhutaan kotiautomaatioliitännästä tai HAN-portista, joka uudelta E360 mittarilta löytyy ja on asiakkaan hyödynnettävissä.
Kolmas vuosille 2025–2028 ajoittuvan mittarinvaihtoprojektin ajuri on vanhojen mittalaitteiden käyttöikä. Mittareiden suunniteltu elinkaari on 12 vuotta ja ensimmäisen sukupolven etämittarit ovat vaihtoiässä. Vanhan mittarin hajotessa tiedonsiirto katkeaa ja tämän ehkäistäksemme vaihdamme mittarit ennen laajoja mittarihajoamisia.
Vaatiiko mittarinvaihto minulta jotain toimenpiteitä?
Jos sähkömittarisi sijaitsee kiinteistön sisällä ja tarvitsemme apuasi tai lisätietoja sisäänpääsyä varten, lähetämme sinulle tekstiviestin. Viestin ohjeita seuraamalla mittarin vaihto sujuu helposti. Jos mittarille on esteetön pääsy, saat silti tekstiviestin, jossa kerrotaan tarkempi mittarin vaihtoaika.
Jos asut kerros- tai rivitalossa, joissa on monta mittaria samassa keskuksessa, et saa meiltä erillistä viestiä vaan tieto mittarinvaihdon ajankohdasta tulee näkyville ulko-ovelle tai ilmoitustaululle (kerrostalot) tai kirjeitse postilaatikkoon (rivitalot).
Maksaako mittarin vaihto?
Mittarin vaihto on asiakkaalle maksuton. Jos mittarin vaihdon yhteydessä huomaamme sähkökeskuksessa vikaa tai tarvetta korjaukselle, informoimme tästä asiakasta ja kehotamme korjaamaan keskuksen kuntoon ennen uuden mittarin asennusta.
Kuka mittarini tulee vaihtamaan?
Mittarin vaihdot alueellamme suorittaa vain ja ainoastaan Elvera. Tunnistat asentajan kuvallisesta henkilökortista ja Elveran logoilla varustetuista työvaatteista. Yksikään asentaja ei pyri sisään kiinteistöön ilman, ettei asiasta ole ilmoitettu etukäteen.
Sain viestin mittarinvaihdosta, mutta aika ei käy minulle. Mitä teen?
Toimi viestissä ilmoitettujen ohjeiden perusteella ja mene viestissä olevasta linkistä varaamaan sinulle sopiva aika. Jos linkki ei jostain syystä toimi tai puhelimenne ei tue linkkien avausta niin ei hätää, tavoittelemme sinua vielä puhelimitse ajanvarauksen merkeissä.
Mikä ihmeen Han-portti ja miten se otetaan käyttöön?
Jokaisessa mittarissa on Han-portti, josta saat halutessasi mittaustiedot reaaliaikaisesti omaan käyttöösi. Lue lisää Han-portin ominaisuuksista ja käytöstä täältä. Han-portin käyttöönottoa varten ota yhteyttä Tekniseen asiakaspalveluumme.
Millainen uusi mittari on ja miten sitä käytetään?
Uusi mittari on malliltaan Landis + Gyr E360 (alle 3x63 A liittymillä), tarkemmat tiedot mittarista ja miten sitä käytetään, löydät täältä
Minulla on käytössä sähkökuorman ohjaus. Mitä sille tapahtuu mittarin vaihdon yhteydessä?
Asentajamme irrottaa ja kytkee kuormanohjauksen johtimet samalla tavalla mitä vanhalla mittarilla. Jos huomaatte, että kuormanohjaus ei toimi kuten ennen mittarinvaihtoa, otattehan yhteyttä tekniseen asiakaspalveluumme puhelimitse tai sähköpostitse.
Mitä tapahtuu, jos asiakas ei jostain syystä halua uutta sähkömittaria?
Sähkömittari on sähköverkkoyhtiön omaisuutta ja sähkön toimitussopimuksella on sovittu mittarin asentamisesta asiakkaan tiloihin. Asiakkaan tulee sallia verkkoyhtiölle tarvittaessa pääsy mittarille ja mittareiden uusiminen on lakisääteinen velvoitteemme. Mikäli mittarin vaihto estetään tai siitä kieltäydytään, se on verkkopalveluehtojen vastaista. Verkkopalveluehtoja rikottaessa olemme oikeutettuja viime kädessä katkaisemaan sähkön toimituksen käyttöpaikalta. Emme kuitenkaan halua turvautua tähän keinoon, jollei ole aivan pakko.
Tästä takaisin Mittariralliin!