Kesäinen Lappeenranta avautuu nyt uusin silmin Sami Pesoselle, joka palaa kaupunkiin paikallisen energia- ja vesiyhtiön johtotehtäviin palvelemaan Lappeenrannan Energian asiakkaita.
Pesonen aloitti kesäkuun alussa Lappeenrannan Energian asiakkuus- ja digipalvelujohtajana. Tehtävät liittyvät niin myynnin, asiakaspalvelun, tietohallinnon kuin markkinoinnin ja viestinnän johtamiseen. Vastuualueeseen kuuluu myös varmistaa, että organisaation käytössä olevat it-ratkaisut ovat turvallisia ja palvelevat mahdollisimman hyvin loppukäyttäjiä. Oman mausteensa tähän tuo uusien digitaalisten palveluiden kehittäminen yhdessä Lappeenrannan Energian asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa.
– Tehtäväkenttä on laaja, mutta tärkeintä kaikessa on, että toimimme yhtenä joukkueena toimintaa aktiivisesti kehittäen ja uusia ratkaisuja innovoiden. Samaan aikaan pidämme toimivista palveluistamme huolta ja parannamme niitä vastaamaan entistä paremmin asiakkaidemme tarpeita, Pesonen tiivistää.
Hän toivoo, että Lappeenrannan Energian asiakkaat hyödyntävät rohkeasti yhtiön osaajajoukkoa.
– Meillä on talo täynnä alan asiantuntijoita, ja pystymme auttamaan monipuolisesti kaikissa energia-asioissa.
Ota yhteyttä sinulle sopivalla tavalla
Lappeenrannan Energia tarjoaa asiakkailleen nykyaikaiset sähköisen asioinnin palvelut. Asiakaspalvelun tiimipäällikkö Sampo Suhonen kannustaa seuraamaan esimerkiksi omaa sähkön ja kaukolämmön kulutusta MinunEnergia-palvelussa.
– Palvelu näyttää selkeää grafiikkaa omasta sähkön ja kaukolämmön käytöstä, mikä auttaa hahmottamaan menekkiä. Sen avulla asiakkaamme voi kiinnittää paremmin huomiota kulutukseen ja näin tehdä myös säästöjä.
Lappeenrannan Energian sähköiset palvelut seuraavat kesäloman rientoihin, kun asiat voi hoitaa helposti puhelimella tai tabletilla. MinunEnergiassa hoituvat muutamalla näpäytyksellä esimerkiksi omien asiakastietojen, kuten yhteystietojen ylläpito. Lisäksi palvelussa voi jakaa käyttöoikeuksia, mikä on kätevää esimerkiksi yritysasiakkaille. Jos MinunEnergia ei ole vielä tuttu, ota se käyttöön täällä.
Suhonen suosittelee lisäksi sähköisen laskutuksen käyttöön ottamista, esimerkiksi e-laskua, jolloin maksutkin hoituvat sujuvasti. Liittymän tilaaminen ja muutokset liittymäsopimuksiin taas onnistuvat MinunLiittymä-palvelussa.
Lappeenrannan Energian verkkosivulla on laajasti tietoa energia- ja vesiyhtiön palveluista, ja siellä asiakkaita palvelee Leo.
– Leo on meidän väsymätön asiakaspalvelijamme eli chatissa asiakkaita neuvova botti. Se ohjaa nopeasti verkkosivuillamme oikeaan paikkaan esimerkiksi lasku-, sopimus-, liittymä- ja vika-asioissa. Leon löytää verkkosivuston oikeasta alakulmasta, josta keskusteluikkuna avautuu.
Lappeenrannan Energian asiakaspalvelijalle voi varata oman ajan verkkosivuilla. Erityisen kätevä on soittoaika: Lappeenrannan Energialta soitetaan sinulle itse valitsemanasi ajankohtana. Ajanvarauksessa pääset valitsemaan myös ajan asiakaspalvelussa vierailemiseen.
– Laajat asioinnin mahdollisuudet varmistavat omien energia-asioiden hoitamisen juuri itselle sopivalla tavalla, Suhonen sanoo.
Sami Pesonen kannustaa ottamaan rohkeasti asiakaspalveluun yhteyttä myös silloin, kun sähköiset palvelukanavat eivät ole tuttuja entuudestaan. Asiakaspalvelijat neuvovat mielellään niiden käyttöön ottamisessa, ja alkuun pääsee soittamalla asiakaspalveluun 020 690 505 arkisin kello 8–16.
Parhaaseen tulokseen yhdessä asiakkaiden kanssa
Lappeenranta on Sami Pesoselle tuttu kaupunki opiskeluajoilta. Hän valmistui energiatekniikan diplomi-insinööriksi LUT-yliopistosta. Kotoisin Pesonen on Savonrannalta Etelä-Savosta. Viimeisimmäksi Pesonen on tehnyt uraa Hyvinkään Lämpövoimalla vuodesta 2015 alkaen, ja aiempaa työkokemusta hänellä on myös Lahden, Helsingin ja Haminan Energialta.
– Minut on otettu Lappeenrannan Energialla mukavasti vastaan, ja kaupunkiin palaaminen tuntuu nyt oikein hyvältä, Pesonen kertoo.
Kesään kuuluu paitsi muutto Tuusulan Nuppulinnasta Lappeenrannan Pikisaareen, myös Saimaasta nauttiminen esimerkiksi meloen.
Merkittävä osa asiakkuus- ja digipalvelujohtajan työtä ovat asiakkaat, ja Pesonen on iloinen siitä, että on päässyt jo keskustelemaan heidän kanssaan. Ajatusten vaihtaminen niin asiakastapaamisissa kuin omassa työyhteisössä antavat Pesoselle virtaa työhön. Hän myös kannustaa asiakkaita antamaan aktiivisesti kehitysideoita toiminnan parantamiseksi.
– Toimivat tuotteet ja uudet palvelut syntyvät yhteistyössä. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi tarvitsemme käyttäjäkokemuksia sekä tietoa siitä, mitä asiakkaat meiltä odottavat.
Energia-alan ja samalla myös sähköisten palveluiden kehitys on ollut viime vuosina huimaa, ja Pesosen työssä nämä molemmat ovat tärkeässä roolissa. Hän uskoo, että esimerkiksi energiatehokkuuden ja sisäilmaolosuhteiden hallinnassa otetaan uusia suuria harppauksia, kun energian käytöstä, taloteknisten laitteiden toiminnasta ja tilojen sisäilmaolosuhteista saatavaa reaaliaikaista mittausdataa pystytään hyödyntämään yhä paremmin yhdessä koneoppimisen ja tekoälyn kanssa. Tämä tuo kiinteistöjen omistajille säästöjä energiankäytössä sekä luo samalla edellytykset entistä terveemmille sisäilmaolosuhteille ja optimaalisesti toimiville rakennuksille koko niiden elinkaaren ajaksi.
– Myös asiakkaiden vaatimukset erilaisilta sähköisiltä palvelualustoilta ja niissä tarjottavilta ratkaisuilta tulevat kasvamaan, Pesonen uskoo.