Tilanne on tuttu monessa taloyhtiössä. Isännöitsijä saa soiton, jonka mukaan huoneistossa on liian kylmä. Huoltomiehen käynti ja mittaukset kuitenkin osoittavat, että kaikki on kunnossa.
– Syksyllä, kun ensimmäiset kylmät ilmat alkavat, soittelu alkaa, hymyilee isännöitsijä Katja Byckling.
Joskus korjattavaa löytyykin, mutta usein ongelmana on esimerkiksi asukkaan asettama lämpömittari turhan vetoiseen paikkaan, jollaisia varsinkin vanhoista taloyhtiöistä löytyy paljon. Kun vielä eletään keskellä energiakriisiä, turhaa lämpötilan nostamista tulisi välttää.
Bycklingin isännöimässä taloyhtiössä siirryttiin tänä syksynä järjestelmään, jonka ansiosta turhia huoltomiehen mittausreissuja ei enää tarvitse tehdä.
– Nyt jokaisessa huoneistossa on optimaaliseen paikkaan sijoitettu lämpömittari, johon esimerkiksi ylimääräiset ilmavirrat eivät käy. Anturi on asetettu jokaiseen huoneistoon samalla tavalla, joten asukaskohtaisia eroja ei ole.
Lappeenrannan Energian tarjoama palvelu toimii niin, että isännöitsijä Byckling voi koska tahansa tarkistaa kunkin huoneiston lämpötilan netin kautta. Jos asukas ilmoittaa lämpötilan olevan liian matala, tarkistus onnistuu etänä.
– Jos asukas ei ole tyytyväinen vastaukseen, niin sitten neuvotellaan mitä asialle tehdään. Mutta neuvottelun voi hoitaa puhelimitse käymättä paikan päällä, Byckling kiittelee uutta järjestelmää.
Kaukoviisas Optimointi otettiin Asunto Oy Taipalsaarentie 6-8:ssa käyttöön samalla, kun lämmönjakokeskuksen uusiminen tuli ajankohtaiseksi. Uusituilla laitteistolla ja uudella palvelulla taloyhtiö uskoo saavuttavansa säästöjä huoltokäyntien lisäksi lämmityskustannuksissa, sillä Kaukoviisas Optimointi tasoittaa kiinteistön lämmityksen kulutushuippuja. Samalla asumismukavuus paranee, kun asumisolosuhteet pysyvät tasaisempina.
– Uusi laitteisto ja Kaukoviisas Optimointi tuovat varmasti meille lisäarvoa ja nostavat osaltaan koko kiinteistön arvoa, arvioi taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Petri Savolainen.
Lainaa ei tarvinnut ottaa
Kun taloyhtiö kilpailutti laitteistojen toimittajia, vaakakupissa painoivat muun muassa rahoitusjärjestelyt. Lappeenrannan Energian tarjoamassa kokonaispaketissa lämmönjakokeskuksen osalta maksetaan kiinteää kuukausimaksua 20 vuoden verran. Optimointi-palvelussa puolestaan on kiinteä kuukausimaksu viiden vuoden ajan, jonka jälkeen laitteiston omistus siirtyy taloyhtiölle ja palvelua voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.
– Se, että tähän ei tarvinnut sitoa kerralla isoa pääomaa, oli päätöstä puoltava asia. Päätökseen tultiin yksimielisesti, Savolainen toteaa.
– Korot ovat nyt sellaisessa nousussa, että taloyhtiöt eivät mielellään ota lisää lainaa, Byckling lisää.
– Laitteiston käytöstä ja toimintaperiaatteesta Lappeenrannan Energia piti tosi hyvän koulutuksen isännöitsijälle ja hallituksen jäsenille. Hallituksen näkökulmasta voi sanoa, että käyttöönotto sujui hyvin ja kitkattomasti, suorastaan huomaamatta, kertoo Savolainen.
Lappeenrannan Energian asiakkuuspäällikkö Petra Sulkama muistuttaa, että etenkin kriisitalven aikana energiansäästö on yhteinen etu, joka samalla säästää taloyhtiöiden kustannuksia.
– Älykäs lämmönsäätöpalvelu optimoi ja tasoittaa kulutushuippuja, mikä voi tuoda taloyhtiön lämmityskuluihin säästöjä jopa kymmenen prosenttia.
– Yksittäinen asukas puolestaan voi toki säästää energiaa muillakin pienillä teoilla, kuten hoitamalla asunnon tuuletuksen nopeasti pitämättä ikkunoita auki turhan pitkiä aikoja kerrallaan. Samoin liiallista lämpimän veden käyttöä on syytä vähentää pitämällä suihkuajat lyhyinä. Kaikki energiansäästö on aina fiksua.
Tutustu Kaukoviisas Optimointiin.
Katso vinkkejä energiansäästöön.