Vastine Etelä-Saimaassa 1.9.2022 julkaistuun yleisönosastokirjoitukseen

Kuvituskuvassa sähkön voimalinjoja
Lähetimme oheiseen vastineen Etelä-Saimaan toimitukseen perjantaina 2.9.2022 kello 13.15:

Pekka Rantala kirjoitti (ES 1.9.2022) Lappeenrannan Energian ja yhtiön osaomistaman Väre Oy:n (osuus 16,5 %) toiminnasta ja kysyi, miksi lappeenrantalaisille ei tarjota hintaetua. Rantala kirjoitti, että LRE on hyvin kannattava ja tekee kymmenien miljoonien voittoa.

Lappeenrannan Energia -konserni vastaa Lappeenrannan, Lemin, Savitaipaleen ja Taipalsaaren sähkönjakelusta, kaukolämmön tuotannosta ja jakelusta Lappeenrannassa sekä vesihuollosta Lappeenrannan asemakaava-alueilla. LRE:llä on osakkuuksia myös infrayhtiö Elverassa ja sähkön vähittäismyyntiyhtiö Väreessä. Sähkön tuotantoa on osakkuusyhtiöissä: Suomen Hyötytuuli tuottaa tuulivoimaa länsirannikolla ja Kaukaan Voima tuottaa teollisuushöyryä, kaukolämpöä ja sähköä osakkailleen. Lappeenrannan Energia myy tuottamansa sähkön tukkumarkkinoille.

Konsernin liikevoitto koostuu kaikkien osa-alueiden tuloksesta. Lähihistoriassa sähkön tuotannon osuus tuloksesta ei ole ollut merkittävä, koska sähkön hinta on viimeisen 10 v. aikana ollut keskim. alle 40 €/MWh eli alle 4 c/kWh. Siksi moni toimija on päätynyt investoimaan puhtaaseen lämmöntuotantokapasiteettiin ilman sähkön yhteistuotantoa (mm. Helenin Vuosaaren biolämpölaitos, Lahti Energian biolämpölaitos). Sähkön tuotannon uusinvestoinnit ovat ohjautuneet tuulivoiman tuotantoon, jota mekin lisäsimme omaan tuotantosalkkuumme.

Nyt on pitkästä aikaa tilanne, että sähkön tuotannolla on arvoa omistajalle normaalia enemmän. Lappeenrantalaisille tilanne on heidän 100 % omistamalleen yhtiölle positiivinen, koska yhtiön luoma taloudellinen tulos on omistajiensa omaisuutta. Omistajat hyötyvät nyt siitä, että yhtiöllä on tehokasta sähköntuotantoa.

Väreen tavoitteena on tarjota sähköä asiakkailleen kilpailukykyiseen hintaan ja tuottaa lisäarvoa energiaan liittyvillä palveluilla kuten aurinkosähköllä ja sähköautojen latauspisteillä. Väre ostaa myymänsä sähkön tukkumarkkinoilta myydäkseen sitä sähkönkäyttäjille.

Sähkömarkkinalaissa mainittu toimitusvelvollisuustuote Väreessä on pörssisähkö, jossa marginaali lisätään hankintakustannuksen päälle ja kuukausimaksut ovat varsin kohtuulliset. Laki ei edellytä, että sähköä tulisi myydä tappiolla. Väre noudattaa toiminnassaan vastuullista, kestävää linjaa, johon kuuluu kannattavuudesta huolehtiminen kaikissa asiakasryhmissä. Väre suojaa sähkön hankintakustannuksia niin, että se voi vastata asiakkaidensa odotuksiin. Esim. Lappeenrannassa suosituin tuote on kvartaaleittain vaihtuva jatkuva sähkösopimus, jossa vanhojen sopimusten hinta on hintasuojausten ansiosta huomattavasti edullisempi kuin uuden sopimuksen hinta tai pörssisähkön lähiajan hintaodotukset.

Väreen menestyminen energiamarkkinoilla tuo meille kaikille hyötyä omistuksemme kautta. Näin ollen toivon, että pystymme ratkaisemaan energiakriisin aiheuttamat haasteet ja tulemaan kriisistä ulos entistä vahvemman energiakonsernin kanssa.

Nykyinen tilanne sähkömarkkinoilla on poikkeuksellinen ja se vaatii tukitoimia, joita maamme hallitus on tuonut esille. Toivottavasti tukimuodoilla ja energiansäästötoimilla pystymme selviämään talven yli ja siitäkin eteenpäin.

Arto Nikkanen

Lappeenrannan Energia Oy toimitusjohtaja, Väre Oy hallituksen jäsen