Varaudumme jälleen uusiin sähkökatkoihin viikonvaihteeksi

Tykkylumen vaikutukset Energiaverkkojen sähköverkoissa jatkuvat.
Tykkylumen vaikutukset Energiaverkkojen sähköverkoissa jatkuvat.
Viikonlopun sääennusteen mukaan sataa vaihdellen lunta, räntää ja vettä. Lumimassojen paino puissa lisääntyy entisestään lisäten uusien sähkökatkojen uhkaa. Asiakkaiden kannattaa varautua sähkökatkoihin viikonvaihteen ajaksi Etelä-Karjalan alueella.

Sähkönverkon tila Energiaverkoilla on edelleen vaihteleva. Uusia vikoja syntyy verkkoon sääolosuhteiden jatkuvan ja nopean vaihtelun myötä. Lappeenrannan Energiaverkkojen valmiustila on edelleen tehostetulla tasolla. Viikonlopuksi on varattu henkilöstöä ja kalustoa hoitamaan mahdollisia vikatilanteita. Myös tarkastushelikopteri on tilattu Lappeenrantaan huomisesta lauantaista eteenpäin mahdollisten vikapaikkojen etsinnän helpottamiseksi. Sähkönjakelun tilannetta ja sääennustetta seurataan edelleen aktiivisesti.

Lappeenrannan Energiaverkkojen sähkön käyttöpäällikkö Antti Lintunen muistuttaa, että oma varautuminen sähkökatkon varalle kannattaa edelleen huolellisesti varmistaa. Sähkökatkon muihin mahdollisiin vaikutuksiin voi kerrata selviytymisohjeita esimerkiksi Ohjeet ja vinkit-sivustolla.

- Jos laajoja sähkökatko-alueita syntyy, aloitetaan sähköjen palauttaminen ensin rajaamalla ja vikapaikan etsinnällä. Kun vika on paikallistettu, lähtee partio vikaa korjaamaan. Tulevan viikonvaihteen aikana keskitymme ainoastaan viankorjaukseen.

Ilmoita vikahavainnosta suoraan sähköverkkoyhtiöön

Energiaverkkojen sähkön päivystys saa automaattisesti tiedon kaikista keskijänniteverkon vioista, mutta pienjänniteviat eivät näy etäohjauksessa. Ne eivät näy myöskään sähkön häiriökartalla.

- Mikäli asiakas on ilman sähköä eikä katkoa näy häiriökartalla, kannattaa soittaa sähkön vikapäivystykseen numeroon 020 690 401. Samaten jos havaitsee sähkölinjalle nojaavan tai kaatuneen puun tai sen oksan tai sähköjohtojen roikkuvan maassa. Sähkölinjalla havaittuja puita ei saa omatoimisesti poistaa vaan niistä on hyvä ilmoittaa mahdollisimman nopeasti sähkön vikailmoitusnumeroon.

Häiriöviestit yöllä vain niitä haluaville

Energialle on tullut asiakkailta viime viikkoina kyselyitä, miksi asiakkaalle ei ole tullut yöllä olleesta sähkökatkosta häiriöviestiä. Sitä tilattaessa asiakkaalta kysytään MinunEnergiassa, haluaako asiakas vastaanottaa viestit myös yöaikaan eli kello 22–06. Mikäli asiakas haluaa tilata viestit myös yöllä, on asiakkaan hyvä tarkistaa kyseinen valinta MinunEnergian häiriötiedotteiden tilauksestaan. Häiriötekstiviestit tilataan sähkölle Lappeenrannassa, Lemillä, Savitaipaleella ja Taipalsaarella osoitteesta minunenergia.fi. Viestit voi tilata useampaan kännykkänumeroon tai sähköpostiin niin halutessaan.

Energia viestii tarvittaessa tehostetusti

Viikonvaihteen aikana Energian viestintää kannattaa myös seurata osoitteessa lappeenrannanenergia.fi sekä Facebookissa (facebook.com/lappeenrannanenergiaoy/)  ja Twitterissä (twitter.com/LREnergia).

Energiaverkkojen sähköverkon tilaa voi seurata Energian nettisivujen häiriökartalta osoitteesta katkokartta.lreoy.fi. Valtakunnallinen sähkökatkokartta löytyy osoitteesta sähkökatkokartta.fi.

Sähkökatkon vaikutuksiin on hyvä kerrata selviytymisohjeita Energian Ohjeet ja vinkit -sivustolta. Valtakunnallisessa Pahasti poikki –esitteessä on myös hyvää tietoa ja ohjeita sähkökatkosta selviytymiseen ja katkon vaikutuksiin.

Lue aiemmin julkaistuja tiedotteitamme tykkylumen aiheuttamista sähkökatkoista.