Talvimyräkkä katkoi sähköjä Etelä-Karjalassa 2.1.

Talvimyräkkä ohi Etelä-Karjalassa - kohotetusta valmiudesta palataan normaaliin valmiuteen.
Energiaverkoilla varaudutaan sähkökatkoihin uuden vuoden päiväksi 2019.
Keskiviikko-illan 2.1. aikana ei ilmennyt enää uusia vikoja Energiaverkkojen verkkoalueella. Yksi katko ilmeni vielä viiden aikaan ja sähköt saatiin palautettua viimeisille asiakkaille vähän ennen seitsemää. Yö sujui rauhallisesti tuulesta ja lumisateesta huolimatta, joten nyt torstai-aamuna palaamme normaaliin valmiustilaan. Koska paikoittain lunta saattaa olla puissa hyvinkin runsaasti, tykkylumen vaikutukset sähköverkkoihin voivat olla edelleen mahdollisia.

Mikäli sähköt katkeavat, on hyvä tarkistaa ensin häiriökartaltamme, näkyykö katko siellä. Jos katko näkyy kartalla, on siitä tieto jo sähkön päivystyksessämme ja katkosta tarvitsee ilmoittaa vain, jos tietää vikapaikan.

- Vikapalvelunumeroon 020 690 401 (pmp/pvm) kannattaa soittaa vain, jos tietää vian aiheuttajan, kuten sähkölinjaan nojaavan puun tai katkenneen sähköjohdon. Haluamme muistuttaa myös, ettei maahan pudonneisiin johtoihin pidä koskea eikä puita pidä raivata linjoilta itse. Sähköjen palautumisen kannalta on ensisijaisen tärkeää, että vikapäivystys saa kirjattua ja välitettyä maastoon tiedon vian aiheuttajista ja sijainnista mahdollisimman nopeasti, sähkön päivystyksestä muistutetaan.

Myös mahdollisiin nollavikoihin kannattaa kiinnittää huomiota ja ilmoittaa niistä tarvittaessa. Ohjeita vian tunnistamiseen ja sähkökatkotilanteeseen voit lukea verkkosivujemme sähköhäiriötilanteen artikkelista

Tiedote päivitetty 2.1. kello 15:00.

Ilmatieteenlaitoksen sääennuste ennustaa edelleen lumisateita sekä voimakasta pohjoistuulta 3.1. iltapäivään saakka. Tuulenpuuskien ennustetaan olevan Etelä-Karjalassa paikoin jopa 20 m/s. Tykkylumen vaikutukset sähköverkkoihin voivat olla mahdollisia. Lappeenrannan Energiaverkot on varautunut edelleen sähköverkon vikojen korjaukseen. Sääennustetta ja sähköverkon tilaa seurataan tiivisti ja kohotettu valmius jatkuu ainakin 3.1. aamuun saakka.

Asiakkailta pyydetään malttia yhteydenotoissa mahdollisen sähkökatkon alkuvaiheessa. Vikapalvelunumeroon 020 690 401 (pmp/pvm) kannattaa soittaa vain, jos tietää vian aiheuttajan, kuten sähkölinjaan nojaavan puun tai katkenneen sähköjohdon. Sähköjen palautumisen kannalta on ensisijaisen tärkeää, että vikapäivystys saa kirjattua ja välitettyä maastoon tiedon vian aiheuttajista ja sijainnista mahdollisimman nopeasti.

Oma varautuminen sähkökatkon varalle kannattaa huolellisesti varmistaa. Sähkökatkon muihin mahdollisiin vaikutuksiin on hyvä kerrata selviytymisohjeet Ohjeet ja vinkit-sivustollamme. Ohessa alla Energiaverkkojen tärkeimmät tiedotuskanavat - miten saat meiltä tietoa tarvittaessa sähkökatkotilanteesta:

Tilaa sähkön häiriöviesti jo hyvän sään aikana

Energiaverkkojen sähköverkon tilaa voi seurata Energian nettisivujen häiriökartalta osoitteesta katkokartta.lreoy.fi tai lappeenrannanenergia.fi. Asiakas voi myös tilata vikakeskeytyksistä tekstiviestitiedotteen online-palvelusta osoitteessa minunenergia.fi.

Tiedotamme tilanteesta verkkosivuilla ja somessa

Energia viestii tarvittaessa sähkökatkotilanteesta ja korjaustoimista säännöllisesti verkkosivuillaan ja somekanaviensa Facebookin (facebook.com/lappeenrannanenergiaoy/)  ja Twitterin (twitter.com/LREnergia) välityksellä.

Uuden vuoden yönä alkaneiden katkotilanteiden tiedotteet voit lukea häiriötiedotteistamme.

*) Tiedote julkaistu 31.12.2018 kello 14:11, tiedotetta päivitetty 2.1.2019  kello 9:20 ja kello 15.00 ja 3.1. kello 8.20.