Sähkökatkoja esiintyy edelleen eri puolilla sähköverkkoa

Uusiin katkoihin kannattaa varautua.
Lumikuorma puiden oksilla katkoo edelleen sähköjä eri puolilla Savitaipaletta, Lemiä, Taipalsaarta ja Lappeenrantaa. Samaten vaarapuiden poistosta aiheutuu lyhytkestoisia katkoja Energiaverkkojen verkkoalueella. Energiaverkkojen sähkön päivystyksessä toiminta sähkönjakelun turvaamiseksi jatkuu edelleen tehostetuilla resursseilla. Sähkölinjoja uhkaavien puiden poistoa jatkettiin tänään yhteistyössä Elveran ja metsureiden kanssa kymmenen partion voimin. Säätilanteen vuoksi uusiin katkoihin kannattaa varautua.

Energiaverkoilla varautumista jatketaan edelleen toistaiseksi keskittyen vikojen korjaukseen ja ennaltaehkäiseviin toimiin. Käyttökeskuksessa seurataan säätilaa ja arvioidaan lumisateiden mahdollisia vaikutuksia sähköverkkoon. Lumisateet näyttävät jatkuvan pitkin viikkoa ja lumikuorma puissa painaa märän lumen tai sateen vuoksi entistä enemmän puiden oksia sähkölinjoille. Tämän vuoksi Energiaverkoilta kehotetaan asiakkaita varautumaan edelleen uusiin sähkökatkoihin.

Lyhyitä sähkökatkoja eli räpsyjä syntyy lumikuormatilanteen aiheuttamana myös sähköverkon suojausten toiminnasta. Räpsyt ovat osa sähköverkon toimintaa, jolla pyritään suojaamaan henkilöitä ja omaisuutta sekä estetään pitemmän sähkökatkon syntymistä. Jos vika jää lyhyen katkon jälkeen pysyväksi, käyttökeskuksessa ryhdytään rajaamaan vika-aluetta etäkäytöllä ja tämä aiheuttaa uusia lyhyitä katkoja kunnes vika on saatu rajattua mahdollisimman pienelle alueelle. Tämän jälkeen hälytetään asentajapartio korjaamaan vika sähköverkossa.

Paikoittain puissa on tykkylunta enemmän ja katkot uusiutuvat monilla alueilla, sillä vaarapuun poiston jälkeen vieruspuut taipuvat myös linjoille. Vaarapuiden poiston uskotaan kuitenkin estäneen merkittävästi sähkövikojen syntymistä ja turvanneen sähköverkkoa pitkäkestoisilta sähkökatkoilta. Lumen painolasti lisää riskiä puiden katkeamisille ja aiheuttaa myös lisähaasteita turvallisuudelle puiden raivaustehtävissä. Vaarapuiden poisto jatkunee sen runsaan määrän vuoksi ensi viikon puolelle.

Suojaa kodin sähkölaitteita ja tunnista nollavika

Sähkölaitteita voi suojata kotona yksinkertaisimmillaan irrottamalla laitteiden johdot pistorasiasta, silloin kun niitä ei tarvitse. Kotiin ja toimistoon voi hankkia myös erillisiä UPS-laitteita etenkin tietokoneille ja herkälle elektroniikalle. UPS-suojalaitteita saa kodinkoneliikkeistä ja isoista marketeista. Niistä on hyötyä myös kesäaikaan esimerkiksi ukonilman varalle.

Myös nollavika voi rikkoa rakennuksen sähkölaitteita tai aiheuttaa sähköiskun tai tulipalon vaaran. Nollavian voi tunnistaa sähkölaitteiden oudosta käyttäytymisestä, valojen palamisesta normaalia kirkkaammin tai himmeämmin tai jos saa sähköiskun metallikuorisesta sähkölaitteesta. Mikäli epäilee nollavikaa, kannattaa kiinteistön sähkö katkaista heti pääkytkimestä ja ilmoittaa epäilystä sähköverkkoyhtiön vikapäivystykseen. Jos sähköverkon vika aiheuttaa välitöntä vaaraa ihmiselle tai omaisuudelle, soita suoraan hätänumeroon 112.

Ilmoita vikahavainnoista suoraan sähköyhtiöön

Kun uusia katkoja Lappeenrannan, Lemin, Taipalsaaren tai Savitaipaleen alueilla syntyy, on asiakkaiden hyvä muistaa, että Energiaverkkojen sähkön päivystys saa automaattisesti tiedon kaikista keskijänniteverkon vioista. Pienjänniteviat eivät näy etäohjauksessa eivätkä näy myöskään sähkön häiriökartalla. Sähkölinjalla havaittuja puita ei saa omatoimisesti poistaa vaan niistä on hyvä ilmoittaa viipymättä sähkön vikailmoitusnumeroon.

Jos asiakas on pienjänniteverkon päässä ilman sähköä eikä katkoa näy häiriökartalla, kannattaa soittaa sähkön vikapäivystykseen numeroon 020 690 401. Samaten jos havaitsee sähkölinjalle nojaavan tai kaatuneen puun tai sen oksan tai sähköjohtojen roikkuvan maassa.

Lue aiemmin julkaistuja tiedotteitamme tykkylumen aiheuttamista sähkökatkoista.