Nolla tapaturmaa -foorumilta paras tasoluokka työturvallisuudessa

Turvallisuuden huomioiminen on osa työmme arkea.
Työturvallisuus on tärkeä osa Lappeenrannan Energian arkea.
Työterveyslaitoksen Nolla tapaturmaa -foorumi on jälleen myöntänyt turvallisuuden tasoluokitukset jäsenyrityksilleen. Lappeenrannan Energia saavutti ensimmäistä kertaa foorumin korkeimman tason 1: Maailman kärjessä.

Korkeimman tason voi saavuttaa yritys, jolla on muun muassa kattava läheltä piti -tilanteiden ja turvallisuushavaintojen ilmoitusmenettely sekä sattuneiden tapaturmien järjestelmällinen tutkintaprosessi. Toimiessamme yhteiskunnan kriittisten palveluiden tuottajana energia- ja vesihuollon aloilla on erityisen tärkeää panostaa turvalliseen työntekoon ja laadukkaaseen työn tulokseen.

Lappeenrannan Energian turvallisuusasiantuntija Jouni Pettinen kertoo, että Energialla tehdään järjestelmällistä työtä turvallisuuden parantamisen eteen:

- Turvallisuushavaintojen tekeminen saa ihmiset huomioimaan omassa työssään tai toisen tekemässä työssä asioita jo etukäteen. Havaintojen aiheista saattaa aiheutua vaaraa jo ennen kuin mitään on ehtinyt varsinaisesti tapahtua.

Pettinen korostaa, että on myös tärkeää käsitellä turvallisuushavainnot yhdessä oman tiimin kesken, jolloin saattaa löytyä useitakin parannusehdotuksia asioiden korjaamiseen:

- Osallistumme myös meille töitä tekevien urakoitsijoiden työntekijöille työmaillamme sattuneiden työtapaturmien tutkintaan. Näin saamme henkilöiden turvallisuuden toimimaan kohteissamme alusta loppuun asti.

- Kiitos huolellisesti tehdystä turvallisuustyöstä kuuluu koko henkilöstöllemme, toteaa myös Lappeenrannan Energian työturvallisuudesta vastaava Lappeenrannan Lämpövoiman toimitusjohtaja Tuomo Parviainen.

Tänä vuonna työturvallisuuden tasoluokituksia jaettiin 63 työpaikalle, joista Lappeenrannan Energian kanssa saman eli maailman kärkiluokituksen sai 29 työpaikkaa.

Nolla tapaturmaa -foorumi on vapaaehtoinen työturvallisuutta ja työnhyvinvointia kehittävä työpaikkojen verkosto. Verkostoa yhdistää nolla-ajattelutapa. Verkosto on perustettu vuonna 2003 ja tällä hetkellä siihen on liittynyt 440 yritystä 59 eri toimialalta Suomessa. Lappeenrannan Energia sai ensimmäisen tasoluokituksen vuonna 2017 (tasoluokka 2) ja konserniyhtiö on liittynyt foorumin jäseneksi vuonna 2008.

Lue 16.4.2020 TTL:n julkaisema tiedote Menestyvillä työpaikoilla turvallisuus on osa arkipäivää

Taso 1 -nolla tapaturmaa