Neljä energiayhtiötä kehittävät yhdessä lämmön kulutusjoustoa

Yhteisinä tavoitteina ovat parempi palveleminen ja energiatehokkuuden lisääminen.
Lappeenrannan Energia tekea yhteistyötä myös lämpöpalveluiden kehittämisessä. Kuvassa asiakkuusjohtaja Jussi Selenius.
Energiapalveluyhtiö Väreen osakkaat Savon Voima, Kuopion Energia, Alva-yhtiöt ja Lappeenrannan Energia tekevät yhteistyötä myös lämpöpalveluiden kehittämisessä ja lanseeraavat yhteiskehittämisen tuloksena syntyneen lämmön kulutusjoustopalvelun. Palvelu mahdollistaa kulutusjoustojen ohella kiinteistön lämmitysjärjestelmän etävalvonnan ja -ohjauksen, asiakkaalle näkymän huoneistojen lämpötiloihin ja energiankulutukseen, olosuhteiden optimoinnin asiakkaan määrittämien raja-arvojen mukaisesti sekä hälytykset poikkeamista.

Palvelun teknisessä toteutuksessa kumppanina toimii Ouman. Kukin Väreen osakasyhtiö tuotteistaa ja markkinoi palvelua omalla liiketoiminta-alueellaan asunto-osakeyhtiöille ja muihin suuriin kiinteistöihin.

- Energian säästäminen ja energiatehokkuuden parantaminen ovat kullekin yhtiölle ja asiakkaillemme yhteinen kiinnostuksen kohde. Yhdistämällä voimamme ja osaamisemme uusien palveluiden kehittämisessä pystymme paitsi hyödyntämään yhteiskehittämisen synergiaedut myös tarjoamaan parempaa palvelua valtakunnallisesti toimiville yritysasiakkaillemme, toteaa Lappeenrannan Energian asiakkuusjohtaja Jussi Selenius.

Kaukolämmön kulutusjouston tarkoituksena on leikata lämmön kulutuksen tehopiikkejä asiakkaan lämpölaitteiston etäohjauksen avulla ja tuoda siten säästöjä sekä asiakkaalle että energiantuotantoon. Asiakkaalle kulutusjousto näyttäytyy optimoidun energiankäytön myötä pienempänä lämpölaskuna ja energiayhtiö pystyy minimoimaan fossiilisten polttoaineiden käyttöään ja tasaamaan lämmön tuotannon ajoa. Tämä tapahtuu kulutusta jaksottamalla ja lämpöä varastoimalla.

Kulutusjoustossa säästöjä saadaan aikaan asumismukavuudesta tinkimättä. Tasaiset sisälämpötila- ja sisäilmaolosuhteet varmistetaan huoneistoihin asennettavilla lämpötila- ja kosteusantureilla. Näin vältytään ylilämmittämiseltä ja hälytysten avulla huomataan myös nopeasti poikkeamat olosuhteissa ja häiriöt lämpölaitteiden toiminnassa.

Tavoitteena on, että lämmönkulutus siirretään koko kaukolämpöjärjestelmän kannalta optimaalisempaan ajankohtaan. Kun kulutushuippuja leikataan kalliin huipputuotannon minimoimiseksi, parantaa tämä myös energiantuotannon taloudellisuutta. Hyötyjinä ovat asiakkaan lisäksi niin ympäristö kuin lämmön tuottajakin.