Korkein hallinto-oikeus toteaa päätöksessään, että Hyväristönmäen osayleiskaavalla poiketaan maakuntakaavan taajama-aluetta koskevasta kaavamerkinnästä. KHO on todennut, että yleiskaavassa ei ole esitetty hyväksyttäviä perusteluita maakuntakaavasta poikkeamiselle. Lisäksi todetaan, että ei ole mahdollista arvioida täyttyykö osayleiskaavan sisältövaatimukset (MRL 39 § 2 mom), koska jätevedenpuhdistamon mahdollisten sivutoimintojen osalta ei ole tehty riittäviä selvityksiä ja vaikutusten arviointeja.
Päätöksessä todetaan, että osayleiskaavan vaikutusten arviointi on keskittynyt jätevedenpuhdistamon toiminnasta aiheutuvien vaikutusten selvittämiseen ja arviointiin. Sen sijaan sivutoimintojen osalta ei ole tehty kattavaa ympäristövaikutusten arviointia, eikä kaavassa ole arvioitu riittävällä tavalla eri maankäyttömuotojen yhteensovittamista eikä mahdollisia haittoja lähialueelle, minkä takia kaavaratkaisun kokonaisvaikutukset jäävät epäselviksi. KHO toteaa, että erityisesti biojätteen ja yhdyskuntajätevesilietteen yhteismädätyksen osalta ei ole tehty riittäviä selvityksiä ja kattavaa vaikutusten arviointia. Lisäksi vaikutusten arvioinnin epävarmuutta lisää kyseistä aluetta (ET-alue) koskevan kaavamääräyksen yleispiirteisyys ja alueen laajuus.
Tuulivoimarakentamisen osalta Korkein hallinto-oikeus toteaa päätöksessään, että ympäristövaikutusten arviointia ei voi pitää puutteellisena sillä perusteella, että tuulivoimaloista aiheutuvia vaikutuksia ei olisi erikseen arvioitu: osayleiskaava ei toimi suoraan tuulivoimaloiden rakennusluvan myöntämisen perusteena eikä osayleiskaava mahdollista yli 50 metriä korkeiden tuulivoimaloiden rakentamista kaava-alueelle.
Jatkotoimet
Lappeenrannan kaupunki tutkii yhdessä Lappeenrannan Energian kanssa, miten jätevedenpuhdistamoasiassa edetään. Yhtenä mahdollisuutena on laatia Hyväristönmäelle uusi osayleiskaava ja määritellä siinä täsmällisesti alueelle tulevat toiminnot sekä tehdä niiden osalta kattavat ja perusteelliset selvitykset ja vaikutusten arvioinnit.