Energiaverkot laskee sähkön verkkopalvelumaksuja 1.6.2021 alkaen

Hinnanalennuksen vaikutus on verottomana noin 10 % kaikille sähkönkäyttäjille.
Lappeenrannan Energiaverkot laskee sähkön verkkopalvelumaksuja 1.6.2021 alkaen
Sähkön verkkopalvelumaksuilla katetaan sähköverkon ympärivuorokautisten käyttö-, kunnossapito ja viankorjauskulujen lisäksi mm. mittaroinnin ja asiakaspalvelut kulut. Näiden lisäksi maksuilla rahoitetaan kaikki sähköverkon saneeraus- ja toimitusvarmuusinvestoinnit.

Lappeenrannan Energiaverkkojen tavoitteena on pitää sähkön verkkopalveluiden hinnoittelu ajan tasalla kulloisenkin tilanteen mukaisesti. Lappeenrannan Energiaverkkojen toimitusjohtaja Arto Taipale kertoo, että tämänhetkisen arvion mukaisesti nykyisellä hinnoittelulla yhtiö on menossa ylituotolle kuluvalla valvontajaksolla, joten hinnoittelua tarkistetaan.

- Tässä tilanteessa, jossa korkokanta on laskussa ja toimitusvarmuusinvestointien takarajaa on jatkettu kahdeksalla vuodella, hintojen sopeuttaminen tarkoittaa noin 10 % hintojen laskua.

Hinnanalennus on suunniteltu tehtäväksi siten, että perusmaksuja alennetaan 5 %, energiamaksuja 12 % ja tehomaksuja 10 %.

- Tällä päästään askel lähemmäksi sähköverkon kustannusrakennetta, joka on häviö- ja kantaverkkomaksuja lukuun ottamatta riippumaton siirretyn sähkön määrästä, Taipale tarkentaa ja lisää:

- Tavoitteidemme mukaisesti haluamme jatkossakin varmistaa asiakkaillemme hinnoittelultaan vakaan ja mahdollisimman häiriöttömän sähkönjakelun. Panostamme jatkuvasti toimitusvarmuutemme edelleen kehittämiseen investoimalla sähköverkkojemme rakentamiseen ja kunnossapitoon.

Lappeenrannan Energiaverkot vastaa sähkön verkkopalvelusta jakelualueellaan, johon kuuluu Lappeenrannan kaupungin lisäksi Lemin, Savitaipaleen ja Taipalsaaren kunnat. Energiaverkot tiedottaa asiakkailleen tulevasta hinnanalennuksesta verkkosivullaan, sähköisellä asiakaskirjeellä sekä asiakkaille lähtevillä laskuilla toukokuussa.

Esimerkkilaskelmia hinnanalennusten vaikutuksista

Kesämökki

Kerrostalohuoneisto

Pientalo, ei sähkölämmitystä

Pientalo, varaava sähkölämmitys

Pääsulake 3 x 25 A

1000 kWh/vuosi

2500 kWh/vuosi

5000 kWh/vuosi

19 000 kWh/vuosi

Siirron vuosikustannus: 189 eur/vuosi

Siirron vuosikustannus: 310,00 eur/vuosi

Siirron vuosikustannus: 512 eur/vuosi

Siirron vuosikustannus: 1403 eur/vuosi

Vuosikustannus alennuksen jälkeen: 177 eur/vuosi

Vuosikustannus alennuksen jälkeen: 289 eur/vuosi

Vuosikustannus alennuksen jälkeen: 475 eur/vuosi

Vuosikustannus alennuksen jälkeen: 1315 eur/vuosi

Esimerkkilaskelmat on laskettu edullisimman tuotteen hinnoilla ja taulukossa mukana olleilla kerrostalohuoneistolla ja pientalolla ilman sähkölämmitystä on verkkopalvelutuotteena Yleissiirto. Pientalolla varaavalla sähkölämmityksellä verkkopalvelutuotteena on Yösiirto. Laskelmissa on mukana sähkövero ja arvonlisävero.

Sähköverkonhaltijan hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto. Sähköverkkotoiminta on tiukasti säänneltyä ja sähköverkkoyhtiöiden hinnoittelua seurataan nelivuotisilla valvontajaksoilla. Nykyinen valvontajakso päättyy vuonna 2023.