Datahub tulee – asiakastietojen täydentäminen on alkanut

Lappeenrannan Energia täydentää asiakastietojaan valmistautuessaan keskitettyyn sähkömarkkinoiden tiedonvaihtojärjestelmään.
Lappeenrannan Energia
|
Datahubiin valmistaudutaan myös Lappeenrannan Energialla.
Lappeenrannan Energia täydentää asiakastietojaan valmistautuessaan keskitettyyn sähkömarkkinoiden tiedonvaihtojärjestelmään. Asiakastietoja tullaan kyselemään jatkossa asiakkailta puheluiden yhteydessä sekä kirjeitse yhteydenottopyynnöillä niiltä asiakkailta, joiden tiedoissa on puutteellisuuksia. Tietoja täydennetään asiakkaan yhteystietojen lisäksi henkilö- tai yritystunnuksilla. Uuden järjestelmän myötä asiakkaan tietoturva paranee ja muuttojen käsittely nopeutuu.

Asiakastietojen täydentäminen liittyy vuoden 2019 aikana Suomessa käyttöönotettavaan valtakunnalliseen sähkönmarkkinoiden keskitettyyn tiedonvaihtojärjestelmään. Datahubiksi nimettyä järjestelmää tulee operoimaan Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid. Järjestelmän käyttöönoton jälkeen vuonna 2020 kaikkien Suomen noin 3,5 miljoonan sähkönkäyttöpaikan tiedot sijaitsevat yhdessä paikassa.

Vanhoissa asiakastiedoissa puutteita

Lappeenrannan Energian asiakaspalvelun päällikkö Sampo Suhonen kertoo, että Datahubin myötä sähkömarkkinoiden toiminta tehostuu ja niiden valvonta helpottuu, mutta asiakastietojen oikeellisuus on perusedellytys uuden järjestelmän toimivuudelle.

Energiayhtiömme ollessa yli sadan vuoden ikäinen, osassa vuosikymmenten kuluessa solmituissa sopimuksissa saattaa olla varsin suurpiirteisiä tietoja, jotka täytyy nyt täydentää.
 
– Asiakastiedoista saattaa puuttua asiakkaan etunimiä tai sukunimi on vaihtunut, lähiosoite on epätarkka, postinumerot ja postitoimipaikat ovat kuntaliitosten takia muuttuneet. Lisäksi henkilö- ja y-tunnuksia sekä puhelinnumeroita saattaa puuttua nykyisestä järjestelmästämme.

Asiakkaan tietoturva paranee

Datahubin käyttöönoton jälkeen asiakastietoihin pääsy edellyttää jatkossakin voimassa olevan asiakassuhteen tai asiakkaan erikseen myöntämän suostumuksen.

– Jatkossa asiakkaiden, sähkönmyyjien ja jakeluverkkoyhtiöiden välillä liikkuvat tiedot esimerkiksi myyjänvaihtotilanteissa tallennetaan kaikkien toimijoiden yhteiseen tietovarastoon, josta ne ovat tasapuolisesti kaikkien myyjänvaihtoon liittyvien osapuolten saatavilla, Suhonen avaa ja jatkaa:
 
– Uuden tiedonvaihtojärjestelmän käyttöönoton myötä asiakkaan muuttojen käsittely nopeutuu ja pystymme tarjoamaan parempia sähkösopimuksia asiakkaalle. Samalla asiakkaan tietoturva paranee – asiakas voi edelleen itse päättää, kuka hänen tietojaan saa käsitellä ja minkä yhtiön kanssa hän haluaa sähkönmyynnissä asioida.

Asiakastiedot voi tarkistaa MinunEnergiassa

Lappeenrannan Energia tulee jatkossa viestimään aiheesta lisää ja tavoittelemaan asiakkaita yhteydenotoilla tietojen täydentämiseksi.
 
– Tietojen päivitystä tehdään jo nyt asiakaspuheluiden yhteydessä. Asiakas voi myös itse tarkistaa ja täydentää tietojaan onlinepalvelussamme milloin tahansa osoitteessa www.minunenergia.fi.
 
Tutustu valtakunnalliseen Datahub-hankkeeseen Fingridin verkkosivuilla.

Tilaa Elämää & Energiaa suoraan sähköpostiisi

Tilaa asiakaskirjeemme ja saat kuukausittain ajankohtaiset uutiset ensimmäisenä sähköpostiisi.
Arvomme 5.9.2019 tilanneiden kesken palkintoja! Lue lisää.