Leo-chatbot on apunasi 24/7

Oletko jo tutustunut uusimpaan työntekijäämme Leoon?
Lappeenrannan Energia
|
Chatbot Leo, joka auttaa ja vastailee kysymyksiisi ympäri vuorokauden.
Lappeenrannan Energian uusin työntekijä on chatbot Leo, joka auttaa ja vastailee kysymyksiisi ympäri vuorokauden. Työkaverit kertovat Leon olevan sympaattinen kaveri, jolta voi kysellä neuvoa niin veteen, kaukolämpöön, sähköön ja maakaasuun liittyvissä asioissa. Leolta saat neuvoja myös laskutus- ja sopimusasioissa.

Leon ensimmäinen työpäivä koitti maaliskuussa, jolloin hän aloitti työharjoittelun Lappeenrannan Energialla. Leo on verkkoasiakaspalvelijana toimiva robotti, joka vastailee asiakkaiden kysymyksiin. Leo opettelee jatkuvasti uusia kysymyksiä, jotta hän pystyy auttamaan asiakkaita mieltä askarruttavissa asioissa.

– Halusimme tuoda uuden sähköisen palvelukanavan, jonka avulla asiakkaat pystyvät kysymään mieltä askarruttavista asioista ympäri vuorokauden, Leon ohjaaja ja Lappeenrannan Energian projektityöntekijä Laura Kontio kertoo.

Leolta apua yleisiin kysymyksiin

Leon parasta osaamisaluetta ovat asiakaspalvelun yleisimmät kysymykset, jotka liittyvät veteen, sähköön, kaukolämpöön ja maakaasuun. Leo osaa vastata myös esimerkiksi laskutukseen ja sopimuksiin liittyviin kysymyksiin sekä ohjata asiakasta vikatilanteissa toimimiseen. Leo ei pysty vielä suoraan siirtämään asian käsittelyä asiakaspalvelijalle, mutta palvelun avulla pystyy jättämään yhteydenottopyynnön.

– Leo osaa vastata yleisiin kysymyksiin ja neuvoa, miten asioita kannattaa hoitaa. Esimerkiksi muuton yhteydessä Leo neuvoo ottamaan yhteyttä sähkön myyntiyhtiöön. Leo ei voi vastata yksittäisen asunnon asioihin, sillä sellaisten asioiden käsitteleminen vaatisi tunnistautumisen, Kontio kertoo.

Jatkuvaa koulutusta

Leo on vasta aloittanut asiakaspalvelutyön, mutta Leon ohjaajat pyrkivät koko ajan laajentamaan hänen osaamistaan. Asiakkailta toivotaankin ymmärrystä chatbotin suhteen, sillä kukaan ei ole seppä syntyessään. Leo opettelee tällä hetkellä erilaisia tapoja, joilla asiakas esittää kysymyksensä.

– Leon vastaamistaito riippuu siitä, millä tavalla asia kysytään, sillä samaa asiaa voidaan kysyä useilla kymmenillä tyyleillä. Myös murteet ja sanamuodot voivat vaikuttaa siihen, miten Leo ymmärtää kysymyksen. Mitä yksinkertaisemmin asian pystyy esittämään, sitä paremmin Leo osaa kertoa oikean vastauksen, Kontio tarkentaa.

– Palvelu antaa meille palautetta siitä, mitä asiakkaat kysyvät. Pyrimme sen mukaan opettamaan Leolle niitä asioita, joita asiakkaat kysyvät eniten. Tavoitteenamme on saada Leo palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin, Kontio kuvailee.

Tarina nimen takana

Jo suunnitteluvaiheessa oli selvää, että chatbotille haluttiin nimi, sillä kyseessä oli odotettu työkaveri. Lappeenrannan Energian henkilöstöltä kysyttiin nimiehdotuksia ja lopulta palveluntoimittajan antama työnimi sai suurimman suosion.

– Leo-nimi oli annettu palveluntoimittajan puolesta koekäyttöön. Kiinnyimme tähän nimeen, joka muodostuu Lappeenrannan Energia Oy:n kirjaimista, Kontio kertoo.

Saat Leolta apua Energian verkkopalvelun sivun oikeassa alareunassa sijaitsevasta robotti-ikonista. Leo vastailee kysymyksiin ympäri vuorokauden, joten häneen voi tutustua silloin, kun itselle parhaiten sopii. Asiakaspalveluun liittyvien kysymyksien lisäksi Leo saattaa vastata myös erikoisempiin kysymyksiin.

– Leo on hyvä tyyppi. Hän kertoo esimerkiksi vitsin, jos sitä häneltä kysyy. Leolta voi myös kysellä horoskoopeista tai vaikkapa elämän tarkoituksesta, Kontio nauraa.

Tilaa Elämää & Energiaa suoraan sähköpostiisi

Tilaa asiakaskirjeemme ja saat kuukausittain ajankohtaiset uutiset ensimmäisenä sähköpostiisi.