Perjantaina aamuyöllä kello 3.35 päivystyspuhelin pärähtää ja herättää kaukolämpöpäivystäjän syvästä unesta. Kännykän näytössä vilkkuu “Pumppukaivo Kivisalmi”. Automaattinen hälytys kertoo, että kaukolämpöjohtojen kuivana pysymisestä vastaavalta kaivolta on mennyt sähköt.
Lyhyt varmistussoitto sähköverkoston valvomoon paljastaa, että alueella on pienimuotoinen sähkökatko. Ennen kuin päivystäjä ehtii lähteä tarkastamaan tilannetta paikan päälle, sähköt palaavat ja kännykkään tulee ilmoitus tilanteen normalisoitumisesta. Päivystäjä painaa päänsä takaisin tyynyyn.
Lappeenrannan Energiaverkkojen päivystäjät huolehtivat kaukolämmön toimivuudesta ympäri vuorokauden. Asiakaslaitteisiin tai verkostoon liittyviä häiriöitä ryhdytään selvittämään välittömästi, kun niistä saadaan tieto. Energiaverkkojen päivystysringissä on mukana kuusi henkilöä ja vuoro vaihtuu viikoittain maanantaiaamuna. Kaukolämpöpäivystäjän työparina toimii Elveran kaukolämpöasentaja, jonka päivystäjä hälyttää aina mukaan matkaan.
Kaukolämpöpartio valmiudessa 24/7
Kello 6.15 päivystäjän puhelin soi, kun ikääntyneiden palvelutalon hoitaja soittaa. Hoitajien aamuvuoro on alkanut ja he ovat aamupesujen yhteydessä huomanneet, ettei lämmintä vettä tule. Päivystävä tiimi saapuu kohteeseen huoltoajoneuvolla ja toteaa vian löytyvän palvelutalon rikkoutuneesta säätölaitteesta. Päivystäjä neuvoo paikallisen putkiliikkeen kutsumisessa ja palaa takaisin kotiin. Normaali työpäivä alkaa erilaisia kaukolämpöprojekteja suunnitellen ja organisoiden.
Energiaverkkojen päivystäjät työskentelevät päivystysviikolla normaalisti kello 8–16. Muu aika arkena ja viikonloppuna on varallaoloaikaa, jolloin päivystäjät pysyttelevät lähtövalmiudessa mahdollisten kaukolämmön häiriötilanteiden varalta. Työtehtävien määrä vaihtelee päivittäin ja viikoittain.
– Välillä on päiviä, jolloin ei tule ollenkaan soittoja ja joskus puhelin soi toistuvasti. Talviaikaan vikoja havaitaan kesäkautta useammin suuremman lämmönkäytön vuoksi. Myös pakkanen ja lumi helpottavat vuotojen havaitsemista talvella, Lappeenrannan Energiaverkkojen käyttö- ja kunnossapitoinsinööri Janne Kuningas kertoo.
Päivystystyö sulautuu arkielämään
Kello 19.13 päivystäjä nikkaroi terassia rivitalon pihalla, kun päivystyspuhelin soi. Omakotitalossa asuva asiakas oli menossa saunaan ja huomasi suihkusta tulevan vain haalean lämmintä vettä. Päivystäjä kertoo tulevansa pian paikalle asentajan kanssa.
Kun kaukolämpöasentaja avaa lianerottimen lämmönjakohuoneessa, päivystäjien aavistus osuu oikeaan: verkostosta on ajan myötä kertynyt epäpuhtauksia lianerottimeen, minkä vuoksi kaukolämpövesi ei kierrä kunnolla lämmönjakolaitteissa. Lianerotin putsataan ja asiakas pääsee pian lämpimään suihkuun. Päivystäjät saavat kiitokset nopeasta toiminnasta.
Kaukolämpöpäivystäjän viikko saattaa vaikuttaa ensikuulemalta rajoitetulta, mutta päivytysaikana ei tarvitse kuitenkaan istua kotona autonavaimet kädessä. Kuningas tunnustaa urheilevansa aktiivisesti suunnistuksen ja juoksun parissa ja kokee urheilun sopivan hyvin päivystysviikkoon. Kännykkä kulkee mukana lenkeillä, jotka suuntautuvat kodin ympäristöön. Tällöin puhelun tullessa hän pääsee nopeasti lähtemään paikan päälle tarkastamaan tilanteen.

– Mieleenpainuvimpia hetkiä ovat vuotojen korjaustyöt, jotka ovat osuneet juhlapyhiin. Olen pariin otteeseen ollut päivystystöissä esimerkiksi itsenäisyyspäivänä. Myös kylmät pakkasyöt kaukolämpötöiden parissa muistuvat hyvin mieleen, Kuningas naurahtaa.
Apunasi kaikissa tilanteissa
Energiaverkkojen päivystäjät muistuttavat, että asiakkaiden on hyvä tehdä tasaisin väliajoin silmämääräinen tarkastus lämmönjakolaitteille. Tällöin kannattaa varmistaa, ettei mikään laite tai liitos vuoda vettä tekniseen tilaan. Esimerkiksi asiakaslaitteissa olevien varoventtiileiden on havaittu joskus vuotavan ja aiheuttavan ylimääräistä kosteutta tilaan.
Kaukolämpöpäivystys auttaa asiakkaita kaikissa lämpöön liittyvissä ongelmatilanteissa 24/7. Päivystysapu on osa kaukolämmön palvelua, joten käynneistä ei synny asiakkaille ylimääräisiä kuluja. Jos jokin asia mietityttää, apua voi pyytää matalalla kynnyksellä. Kuningas kokee päivystämisen tuovan sopivaa vaihtelua työarkeen.
– Parasta on ihmisten kohtaaminen ja heidän auttaminen. On hienoa, kun ongelmatilanteen saa ratkaistua yhdessä kaukolämpöasentajan kanssa ja asiakas saa tarvitsemansa avun, Kuningas kertoo.
Perjantai-ilta on päätöksessään ja päivystäjä painaa päänsä tyynyyn. Viikonlopun jälkeen puhelin vaihtaa omistajaa ja näin kaukolämpöpäivystäjien symbolinen viestikapula siirtyy seuraavalle.