Asiakkuuksien vuosi

Viime vuosi oli uuden strategiakauden ensimmäinen toimintavuosi.
Lappeenrannan Energia
|
Asiakkuusjohtaja Jussi Selenius
Ydinlupauksistamme aidon asiakasymmärryksen rakentaminen on Asiakkuudet-yksikön vastuulla.  

Vuosi käynnistyi maakaasun vähittäismarkkinoiden avautumisella. Samalla Suomessa otettiin käyttöön keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä Datahub, jolla hoidetaan kaasumarkkinaosapuolten välistä tiedonvaihtoa ja taseselvitykseen tarvittavaa laskentaa. 

Vuoden 2018 lopulla käynnistynyt asiakaspalvelujärjestelmämme projekti eteni suunnitelmien mukaisesti ja kaukolämmön sekä maakaasuun käyttöönotto tehtiin onnistuneesti vuoden toisena viikonloppuna. Sähkönverkkopalvelun osalta uusi järjestelmä otettiin käyttöön huhtikuun lopussa. Käyttöönotto myöhästyi noin kuukauden alkuperäisestä tavoiteaikataulusta.  

Vuoden 2020 tavoitteena oli olla entistä enemmän asiakkaiden keskuudessa ja tavata säännöllisesti tärkeimpiä yritysasiakkaitamme. 

Tammi- ja helmikuun aikana tapasimme toiminta-alueemme asiakkaita kolmessa eri asiakastilaisuudessa. Lisäksi pidimme Väreen kanssa yhteistyössä alueen isännöitsijöille yhteistyötapaamisen tammikuussa. Koronan takia livetapaamiset asiakkaiden kanssa jäi ensimmäisen kvartaalin jälkeen hyvin vähäisiksi. 

Asiakkuudet -yksikkö siirtyi etätyöskentelyyn ja asiakaspalvelu suljettiin käyntiasiakkaiden osalta, kun poikkeusolot astuivat voimaan. Digitalisaation osalta otetut edistysaskeleet mahdollistivat etätyöskentelyn ja esimerkiksi kaikkien asiakassopimusten sähköisen allekirjoittamisen. 

Uusia palveluita kehitimme vuoden aikana ja ensimmäisenä otimme käyttöön helmikuussa chatbotin verkkopalvelussamme. Botti nimettiin Leoksi. Elokuussa avasimme verkkopalveluumme ajanvarauspalvelun, jolla asiakkaiden on mahdollista varata soitto- tai käyntiaika asiakaspalveluihimme. Liityimme elokuussa Kivra-palveluun, joka mahdollistaa laskujen vastaanottamisen ja maksamisen kyseisellä mobiiliapplikaatiolla.  

Lanseerasimme syyskuussa Vihreä Kaukolämpö -tuotteen. Vihreä Kaukolämpö tuotetaan Kaukaan Voiman yhteistuotantovoimalaitoksessa uusiutuvilla energialähteillä, kuten tähdepuulla ja metsähakkeella. Varsinkin yritysten keskuudessa tuote otettiin hyvin vastaan. 

Syyskuussa aloitimme järjestelmien osalta valmistautumisen sähkön Datahubiin, kun sertifiointitestaukset alkoivat. Fingridin aikataulu Datahubin käyttöönotolle on helmikuu 2022. 

Uusi asiakaspalvelujärjestelmä mahdollisti myös uudenlaisen liiketoiminnan käynnistämisen, kun solmimme loppuvuodesta Lemin, Taipalsaaren ja Savitaipaleen kunnan kanssa sopimuksen vesiasiakkaiden laskutuspalvelun toteuttamisesta.

 

Takaisin vuoden 2020 kohokohtiin

Tilaa Elämää & Energiaa suoraan sähköpostiisi

Tilaa asiakaskirjeemme ja saat kuukausittain ajankohtaiset uutiset ensimmäisenä sähköpostiisi.