Ratakadun työmaa näkyy katukuvassa erilaisten huoltoajoneuvojen ja työmaa-aitauksien muodossa. Urakoitsijan käyttämä sujutuskalusto vie tilaa noin puolen kaistan verran, mutta katua pääsee silti kulkemaan molempiin suuntiin. Myös avonaisia kaivoja on aidattu turvallisuuden vuoksi.
Työmaalla urakoitsijana toimii Aarsleff Oy, joka on tehnyt aiemminkin viemäreiden saneerauksia Lappeenrannan alueella. Työn tilaaja ja rakennuttaja on Lappeenrannan Energiaverkot Oy.
Viemärikuvaus paljasti putken kunnon
Ratakadun viemäriputken kuntoa kartoitettiin viime kesänä kunnossapitokuvauksissa, joissa putkesta löydettiin useampi pituushalkeama ja reikiä. Tämän vuoksi putki päätettiin uusia vielä tämän vuoden puolella. Saneerattava putki on vuonna 1963 rakennettu betoninen jätevesiviemäri, joka on pituudeltaan noin 450 metriä ja sisähalkaisijaltaan 525 mm.
– Kyseinen viemäriputken osuus ei ollut lähtökohtaisesti tämän vuoden työohjelmassa, mutta putken huonokuntoisuuden vuoksi se otettiin työn alle pian vikojen toteamisen jälkeen, Lappeenrannan Energiaverkkojen rakennuttaja Ville Relander kertoo.
Sukitus nopeuttaa työmaan valmistumista
Putken uusimisen menetelmäksi valikoitui sukkasujutus kustannustehokkuutensa takia. Tällöin ei tarvitse kaivaa katua auki, vaan putki päästään uusimaan olemassa olevien kaivojen kautta. Vaikka putken sukitus saattaa luoda mielikuvan kudotusta villasukasta, putkeen sisäpintaan muotoutuva materiaali on erittäin kestävää ja tiivistä.
– On huomattavasti nopeampaa saneerata putki sukittamalla verrattuna siihen, että vanha putki olisi kaivettu ylös ja vaihdettu uuteen. Käytännössä sukitusprojektin toteutukseen kuluu aikaa noin kaksi viikkoa. Jos olisi jouduttu kaivamaan, uusimiseen olisi saattanut kulua helposti kaksi kuukautta. Tällöin haitta olisi myös liikenteelle huomattavasti suurempi, Relander pohtii.
Sukitus alkaa vanhan putken puhdistamisella. Tämän jälkeen putken sisälle asennetaan niin kutsuttu sukka, joka kovetetaan höyryllä putken seinämää vasten. Polyesterihuovasta valmistettu ja polyesterihartsilla kyllästetty sukka on kestävää materiaalia, minkä ansiosta putken käyttöikä pitenee sadalla vuodella.
Työmaa valmistuu pääosin marraskuun viimeisellä viikolla, jonka jälkeen liikennejärjestelyt Ratakadulla palavat normaaleiksi.
– Yksi 50 metrin pätkä jää valitettavasti vielä urakoitavaksi joulukuun puolella, sillä sukitussukkaa tarvitaankin vielä hieman lisää sukanpätkässä todetun materiaalivirheen vuoksi, Relader täydentää vielä urakan päättymisviikon torstaina.