Sähkönmyyntisopimukset siirtyvät Väreelle 1.1.2019

Laskutukseen tulee muutoksia Energian asiakkaille helmikuusta lähtien.
Lappeenrannan Energia
|
Tunnistat Väreen tästä logosta.
Lappeenrannan Energia, Jyväskylän Energia, Kuopion Energia ja Savon Voima allekirjoittivat perustamissopimuksen yhteisestä sähkönmyynti- ja energiapalveluyhtiöstä kesäkuussa. Tästä syntyi Väre, juuriltaan paikallinen, mutta kasvutavoitteellaan Suomen suurimpien toimijoiden joukkoon tähtäävä valtakunnallinen energiayhtiö.

Väre aloittaa toimintansa 1.1.2019, jolloin sähkönmyynnin sopimuksesi siirtyy Väreelle automaattisesti ja jatkuu entisellään. Sopimuksen siirtyminen Väreen nimiin ei vaikuta sähköntoimitukseesi eikä vaadi sinulta toimenpiteitä.

Saat laskun tammikuussa Lappeenrannan Energialta. Helmikuusta alkaen sähkön myynnin laskuttajana on Väre Energia Oy, mikä tarkoittaa käytännössä maksun vastaanottajan sekä tilinumeron päivittymistä.

Helmikuusta alkaen sähkönmyynti ja -siirto tulevat kaikille erillisillä laskuilla. Sähkönsiirrosta vastaa edelleen Lappeenrannan Energiaverkot Oy tai paikallinen verkkoyhtiösi.

Ensimmäistä Väreen laskua maksaessa tiedot kannattaakin tarkistaa huolella. Mikäli käytät e-laskua tai suoramaksua, voi muutos edellyttää kuittauksen verkkopankissa tai maksusopimuksen uusimista. Saat tästä ilmoituksen verkkopankkiisi tai viestin uudelta yhtiöltäsi.

Tukenasi 2.1.2019 alkaen on Väreen oma asiakaspalvelu, jonka yhteystiedot julkaistaan loppuvuodesta muun muassa Lappeenrannan Energian verkkosivuilla sekä osoitteesta vare.fi . Ensi kevään aikana saat lisätietoa myös jatkossa käytössäsi olevista Väreen uusista online-palveluista.

Muutokset laskujen maksamisessa

Kaikilla Väreen laskuilla on huomioitava, että maksun vastaanottaja sekä vastaanottajan tilinumero muuttuvat. Ainoastaan yrityksillä, joilla on käytössä sähköinen laskutus, tiedot muuttuvat automaattisesti. Paperi-ja sähköpostilaskut tulevat samoihin osoitteisiin kuten ennenkin.

Suoramaksu- ja e-laskujen osalla toimenpiteissä on pankkikohtaisia eroja. Huomioithan, että uutena e-laskun vastaanottajana tai suoramaksun tilaajana voit tehdä ilmoituksen e-laskun vastaanottamisesta tai suoramaksun aktivoimisesta vasta saatuasi ensimmäisen Väre-laskun.

Katso alla olevasta taulukosta, miten sinun tulee oman pankkisi tapauksessa toimia:

Pankkiohje-vareen-muutos-asiakkaalle

Eli e-laskut OP:n asiakkailla, joilla laskut ovat olleet e-laskuina:

  • muutos tapahtuu automaattisesti. Kaikille Väreen sähkönmyyntiin vuodenvaihteessa siirtyneille asiakkaille Väre on pankin toimesta lisätty asiakkaan e-laskuttajaksi ja ensimmäisestä Väreen sähkölaskusta alkaen laskut toimitetaan asiakkaalle e-laskuna.
  • Muutos näkyy ainoastaan tiliotteella, jonne on ilmestynyt Väre toiseksi sähkönlaskuttajaksi.

ja e-laskut muiden pankkien asiakkailla:

  • Väre on lisätty asiakkaan verkkopankissa e-laskuttajien luetteloon. Asiakkaan on kuitenkin vielä erikseen käytävä hyväksymässä Väre e-laskuttajaksi. Normaalisti tässä hyväksynnässä tarvitaan laskulta viitenumero, mutta Väreen osalta nämä tiedot on pankkiin toimitettu jo valmiiksi. Hyväksyntä onnistuu vaikka seuraavan verkkopankkikäynnin yhteydessä.
  • Mikäli e-lasku hyväksyntää ei ole tehty ennen ensimmäistä Väreen laskutusta, saa asiakas ensimmäisen laskun paperisena postiosoitteeseensa.

Paperi- ja sähköpostilaskut:

  • Laskut tulevat samoihin osoitteisiin kuin aiemminkin
  • Verkkopankissa laskua maksaessasi joudut perustamaan Väreen tilinumeroineen laskuttajatietoihin.

Suoramaksut asiakkailla, joilla laskut ovat olleet suoramaksuina

  • OP-ryhmän ja Nordean asiakkailla suoramaksu tulee automaattisesti myös Väreen laskuille
  • Muiden pankkien asiakkaat joutuvat tekemään uuden suoramaksusopimuksen pankin kanssa.

Seuraa Energian verkkosivuja ja somekanavia – kerromme niissä Väreestä lisää!

Luethan myös seuraavat artikkelit:

Väreeseen liittyvissä kysymyksissä voit tarvittaessa kääntyä tässä vaiheessa Energian asiakaspalvelun puoleen: 020 690 505 (mpm/pvm)/ ma-pe 8-16 tai asiakaspalvelu [at] lreoy.fi (asiakaspalvelu[at]lreoy[dot]fi.) 2.1.2019 alkaen voit tehdä sähkösopimuksen suoraan Väreen kanssa.

Artikkeli on julkaistu 26.11.2018 ja päivitetty 18.1.2019.

Tilaa Elämää & Energiaa suoraan sähköpostiisi

Tilaa asiakaskirjeemme ja saat kuukausittain ajankohtaiset uutiset ensimmäisenä sähköpostiisi.