Muutama muutos sähkön asiakkaillemme

Energian asiakastietojärjestelmä uudistettiin vaiheittain viime ja tämän vuoden aikana. 
Lappeenrannan Energia
|
Energian asiakastietojärjestelmä uudistettiin vaiheittain viime ja tämän vuoden aikana. 
Ensin siirtyivät veden asiakkaat, seuraavaksi kaukolämmön ja maakaasun asiakkaat. Viimeisenä oli sähkön verkkopalvelun asiakastietojen vuoro. Uuden järjestelmän käyttöönoton myötä muutama muutos näkyy sen myötä myös sinulle asiakkaanamme palveluissamme. Sähkön verkkopalvelulaskulta poistuu mittarin lukematieto, energiamaksu-termi muuttuu siirtomaksuksi ja sopimuksettoman käyttöpaikan katkaisu nopeutuu.

Asiakkuusjohtaja Jussi Selenius kertoo, että Energian uusi asiakastietojärjestelmä otettiin käyttöön sähkön asiakkaiden osalta suunnitellussa aikataulussa, mutta hyvin poikkeuksellisella tavalla täysin etätöiden vuoksi koronavirustilanteessa. Käyttöönotto näkyi asiakkaille online-kanaviemme sulkutilanteena 23.-29.4. Tuona aikana asiakaspalveluumme sähköposteilla tulleet yhteydenotot ruuhkautuivat hetkellisesti.

- Asiakaspalveluiden tiimimme tiivistivät hienosti työtahtia ja ruuhka purettiin reilussa viikossa. Kiitos tästä kuuluu kaikille tiimeillemme sekä ymmärrystä osoittaneille asiakkaillemme. Pahoittelemme asiakkaille viiveitä sähköpostien vastaamisissamme. Toki käyttöönoton jälkeenkin työ vielä uuden järjestelmän viimeistelyn kanssa jatkuu, joten pienet asiakkaille näkyvät muutokset ovat uuden järjestelmän kehittymisen vuoksi edelleen mahdollisia.

Sähkölaskulle ainakin pari muutosta

Sähkön asiakkaiden näkökulmasta uudistus toi jo aiemmin ilmoitetun mittarin lukematiedon poistumisen lisäksi toisen muutoksen. Energiamaksu-termi muuttuu laskulla nyt sähkönsiirroksi. Muutos perustuu Energiateollisuuden verkkovaliokunnan suositukseen, jonka mukaan asiakkaiden mielestä laskun ymmärtäminen olisi selkeämpää.

- Mittarin lukematieto poistui puolestaan siksi, että jatkossa laskutamme asiakkaitamme aikasarjaperusteisesti eli mittarin mittaaman ja ilmoittaman tunnittaisen kulutuksen perusteella. Tämä on tuttua jo esimerkiksi kaukolämmön ja maakaasun asiakkaille. Osakkuusyhtiömme Väre laskuttaa myös tuntisarjasta, joten jatkossa esimerkiksi meidän ja Väreen sähkölaskujen pienet eroavaisuudet poistuvat, Selenius tarkentaa.

Sopimuksettoman käyttöpaikan katkaisu nopeutuu

Uuden järjestelmän käyttöönoton yhteydessä nopeutamme sopimuksettomien sähkönkäyttöpaikkojen katkaisua. Muutoksen toteutuksessa on huomioitu Energiateollisuuden sähkön vähittäismarkkinoiden menettelyohjeistus, jonka mukaan verkonhaltijan on katkaistava sähköt käyttöpaikalta, jolta puuttuu sähkön myyntisopimus. 

Muutos koskettaa erityisesti muuttajia, yksityisiä ja julkisia vuokranantajia, joiden tulee jatkossa huolehtia myyntisopimusten ajantasaisuudesta hyvissä ajoin esimerkiksi vuokralaisen vaihdon yhteydessä.

- Suosittelemmekin muutostilanteessa omistajan tai vuokralaisen olemaan hyvissä ajoin yhteydessä sähkön myyntiyhtiöön, jotta varmistetaan keskeytymätön sähkönjakelu.

Tilaa Elämää & Energiaa suoraan sähköpostiisi

Tilaa asiakaskirjeemme ja saat kuukausittain ajankohtaiset uutiset ensimmäisenä sähköpostiisi.