Maailma muuttuu ja me sen mukana - tutustu uudistuvaan ilmeeseemme

"Haluamme olla jatkossa yhä lähempänä asiakkaitamme."
Lappeenrannan Energia
|
Brändiuudistus - Ella Tapanainen ja Arto Nikkanen
Yritysilmettään vaiheittain uudistava Lappeenrannan Energia aikoo tulevaisuudessa olla entistäkin tiiviimmin mukana asiakkaidensa arjessa ja tuoda astetta tunnetummaksi sen, kuinka uusiutuvaa lämpöä, luotettavaa sähköä sekä maailman parasta vettä toimitetaan kotiseudun asiakkaille tehokkaasti ja lämmön kannalta ennen kaikkea kilpailukykyisesti.

Lappeenrannan kaupungin kokonaan omistaman konserniyhtiön merkitys kotiseudun arjen pyörimiselle on valtava, mikä tarkoittaa myös merkittävää vastuuta yhteiskunnan eri toimintojen suuntaan joka ikinen ajanhetki. Vaikka yritysilmeen uudistaminen ei ole mikään jokapäiväinen juttu, asiakkuusjohtaja Sami Pesonen muistuttaa, että työtä yhtiön toiminnan näkyvyyden ja luotettavuuden ylläpitämiseksi sidosryhmien suuntaan tehdään jatkuvasti useiden eri kanavien välityksellä.

– Näkyvä yritysilme on yksi osa kokonaisuutta, josta syntyy yritysmielikuva. Merkittävin vaikutus asiakkaille muodostuvaan yritysmielikuvaan syntyy arjen työn tulosten kautta. Tärkeintä on, että asiakkaamme saavat tuottamistamme palveluista rahalleen vastinetta.

Uudistunut logomme

Kuvassa näkyy kevyesti uudistunut logomme. Yllä olevassa pääkuvassa Lappeenrannan Energialla viestintäkoordinaattorina työskennellyt Ella Tapanainen sekä toimitusjohtaja Arto Nikkanen Greenreality karnevaalissa elokuun lopulla.

Samat, luotettavat palvelut uusilla ilmeillä

Lappeenrannan Energian ilmeen uudistuminen tulee näkyväksi muun muassa yhtiön tarjoamien palveluiden uusilla tunnusväreillä.

– Olemme suunnitelleet lämmölle, vedelle ja sähkölle uudet omat viestit ja ilmeet, joiden avulla tuodaan esiin palveluiden tekijöille kuuluvaa arvostusta, kertoo viestinnän koordinaattori Ella Tapanainen.

Lämmön vihreä, veden sininen ja sähkön magenta tuovat väreinä uutta eloa Lappeenrannan Energian brändiin.

– Yksilöityjen tuotevärien ansiosta asiakkaidemme on myös helpompi hahmottaa, mistä tuotteesta milloinkin puhutaan.

Yhtiön tuttu logo sekä oranssi yritysväri pysyvät ennallaan.

Tapanaisen mukaan Lappeenrannan Energian uudistumisen yhtenä lähtökohtana ovat olleet sen omille sidosryhmille lähetetyt kyselyt.

– Olemme kyselleet heiltä, miten meidät koetaan, jotta pystymme paremmin sanallistamaan yritysviestimme.

Lappeenrannan Energian uusi pääviesti kuuluu ytimekkäästi: Elämiseen. Se luo yhdellä sanalla mielikuvan siitä, mikä on yhtiön päätehtävä. Ilman vettä, sähköä ja lämpöä yhteiskunnan rattaat eivät pyörisi.

Palvelukohtaisessa viestinnässä puolestaan korostuu yhtiön ja sen asiakkaiden välinen tiivis suhde: Vettä välillämme, Lämpöä välillämme sekä Sähköä välillämme.

– Yritysilmeen osalta tavoitteena ei ollut mikään supersuuri projekti, jossa kaikki mahdollinen laitetaan kokonaan uusiksi. Haluamme pysyä asiakkaillemme edelleen tunnistettavina, mutta näyttäytyä samalla yhtiönä hieman rohkeampana, modernimpana ja parempana, viestintäkoordinaattori Tapanainen hymyilee.

Yhtiön visuaalinen ja sanallinen uudistus toteutettiin yhteistyössä paikallisen mainostoimiston, Markkinointi Hurmaan kanssa. Myös Lappeenrannan Energian oma väki on osallistunut aktiivisesti kyselyjen ja työpajojen kautta uuden yritysilmeen luomiseen.

– Myös Hurmaa on onnistunut työssään tosi hyvin, ja sai ajatuksistamme tosi nopeasti kiinni, Tapanainen kiittelee. Tästä on hyvä mennä positiivisin mielin eteenpäin, kertoo Tapanainen.

Hurmaan perustaja, hurmauttaja Katja Lamminen kertoo yllättyneensä rohkeudesta ja avoimuudesta, jolla Lappeenrannan Energian väki lähti yritysilmeen uudistamista toteuttamaan. Molemminpuolinen luottamuskin syntyi kuin itsestään.

– Haasteena oli, miten Lappeenrannan Energian kaikki palvelut, tuotteet, ydinsanoman ja yhtiön persoonan saa kiteytettyä, Lamminen kertoo.

Lammisen mukaan minkä tahansa itsestään välittävän yrityksen on hyvä ajoittain tarkastella yrityskuvaansa jo senkin vuoksi, että se kertoo välittämisestä ja kiinnostuksesta asiakkaita kohtaan sekä siitä, että yritys on kiinnostunut koko maailman tilasta.

– Lappeenrannan Energialla on töissä paikallisia huippuosaajia, jotka haluavat antaa tällä alueelle parhaansa. On hienoa, että yhtiössä halutaan elää nykyajassa ja olla innovatiivisia.

Nuoret tenttaavat toimitusjohtajaa tapahtumassa.
Elämiseen -teemalla nuoret pääsivät tenttaamaan toimitusjohtajaamme Greenreality karnevaalissa elokuun lopulla. 
Katso video Youtubesta.

Tekeminen pääosassa

Asiakkuusjohtaja Sami Pesonen korostaa, että yrityksen näkyvä ilme ja viestintä tukevat jokaisen energian työntekijän arjen työn tuloksia asiakkaidemme suuntaan. Asiakkaan luottamus arjessa on voitettava uudelleen ja uudelleen.

– Aina emme onnistu palveluissamme, ja silloin oma virhe on myös osattava tunnistaa, korjata tilanne sekä ottaa opit palveluidemme kehitykseen. Haluamme olla asiakkaidemme luottamuksen arvoinen palvelukumppani, Pesonen sanoo.

Pesosen mukaan Lappeenrannan Energialla on työn alla myös nettisivujen sekä online-palveluiden kehittäminen entistäkin käyttäjäystävällisemmiksi ja tukemaan asiakkaidemme entistä helpompaa asiointia.

– Entistä parempien ja asiakastarpeiden mukaisten palveluiden kehittäminen asiakkaille on yrityksen brändin todellista ydintä. Palveluiden kehitykseen asiakkaidemme vaikuttavan aktiivisesti eri palautekanavien kautta. Meillä on nyt loka-marraskuussa tulossa vuosittainen laaja asiakaskokemuskysely, johon toivomme asiakkailtamme paljon palautetta ja kehitysehdotuksia.

Suunnittelemme Lappeenrannan Energialla parhaillamme yleisötapahtumaa, joka toteutetaan Mertaniemen voimalaitoksen alueella. Halusimme järjestää tapahtuman jo syyskaudella, mutta alueella meneillään olevien rakennustyömaiden logistiikan vuoksi päätimme siirtää ajankohtaa ensi kevääseen, jolloin alueella on myös enemmän näytettävää asiakkaillemme. Viestimme asiakkaillemme tulevan tapahtuman ajankohdasta ensi kevään aikana!

Tilaa Elämää & Energiaa suoraan sähköpostiisi

Tilaa asiakaskirjeemme ja saat kuukausittain ajankohtaiset uutiset ensimmäisenä sähköpostiisi.