Ympäristöystävällisyys motivoi Lappeenrannan Energian asiakkaita energiatalkoisiin, mutta ympäristöäkin merkittävämpi kannustin on hinta. Muun muassa tämä ilmenee yhtiön asiakastyytyväisyyskyselystä, joka toteutettiin tänä vuonna uudistuneena.
- Olemme tosi kiitollisia siitä, että ihmiset ovat jaksaneet vastata ja antaa mielipiteensä sellaisiinkin kysymyksiin, jotka saattavat tuntua vielä vierailta, sanoo Lappeenrannan Energian vastuullisuuspäällikkö Miina Pekkola.
Kyselyssä otettiin nyt ensimmäistä kertaa huomioon hiljattain voimaan tullut Euroopan unionin CSRD-direktiivi. Pekkola avaa sanakoukeroa seuraavasti:
- Direktiivi velvoittaa meidän kokoisiamme yhtiöitä raportoimaan vuodesta 2025 alkaen toimintakertomuksessa entistä tarkemmin erilaisista vastuullisuuteen liittyvistä vaikutuksista. Osioita ovat ympäristöasiat, yhteiskunnalliset ja sosiaaliset vaikutukset ja hallinnollisesti hyvät toimintatavat.
- Keskeistä tässä uudessa velvoitteessa on myös asiakkaiden osallistaminen kehitystyöhön.
Toimitus- ja huoltovarmuus tärkeimmät vaikutukset
Koulutukseltaan biologi, muun muassa ympäristöteknologiaan perehtynyt Pekkola korostaa, että palveluiden ja tuotteiden tarjoamisen ja niiden kestävän kehittämisen lisäksi energia- ja vesiyhtiöllä on vastuu kertoa toiminnastaan
- Oikea informaatio siitä, millainen nykyinen energiajärjestelmämme oikeasti on, miten valvomme tuotantomme alkuperää, mikä on vaikkapa tuulivoiman ja aurinkovoiman merkitys nyt ja jatkossa, millaiset tulevaisuudennäkymät energia-alalla ovat, Pekkola luettelee.
- Haluamme kertoa toimintamme vaikutuksista ympäristöön ja yhteiskuntaan niin, että asiakkaamme voivat puntaroida esimerkiksi erilaisten energianlähteiden hyviä ja huonoja puolia realististen tietojen ja ymmärryksen pohjalta, Pekkola jatkaa.
Vastuullisuuden osioista yhteiskuntavastuu oli tärkein suurimmalle osalle, noin 58 prosentille, asiakkaista. Tähän liittyen merkittävimmiksi Lappeenrannan Energian vaikutuksiksi arvioitiin etenkin energia- ja vesipalveluiden huoltovarmuus, tietosuoja ja oikean tiedon saatavuus energia- ja vesipalveluista.
- Kun asiakkaita pyydettiin kyselyssä valitsemaan yhtiön kestävyysvaikutuksista tärkein, toimitus- ja huoltovarmuus nousivat ykköseksi, Pekkola kertoo.
35 prosenttia vastaajista nosti itselleen tärkeimmäksi ympäristökysymykset ja loput 7 prosenttia pitivät tärkeimpänä osa-alueena hyvää hallintotapaa yritystoiminnassa.
- Tosiasiassahan erilaiset vaikutukset ovat yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi palveluidemme luotettava toimitus voi osaltaan vaikuttaa siihen, kuinka yritysasiakkaamme hallitsevat erilaisia ympäristövaikutuksia omassa toiminnassaan.
Tulos ei ole yllättävä, vaan linjassa aiempienkin asiakastyytyväisyyskyselyiden kanssa.
Ympäristöystävällisyys kiinnostaa, mutta talous luo reunaehtoja
Lappeenrannan Energian asiakkuusjohtaja Sami Pesonen on pannut merkille, että energiatehokkuuteen ja energiamarkkinoihin liittyvät kysymykset kiinnostavat asiakkaita nykyisin paljon.
- Se on tullut esille asiakastyytyväisyyskyselyn lisäksi lukuisten erilaisten asiakaskohtaamisten kautta, Pesonen sanoo.
Lappeenrannan Energian asiakkaista 64 prosenttia ilmoitti kyselyssä, että olisi valmis joustamaan sisälämpötilasta, jos se tietäisi rahallista hyötyä.
Toisaalta väittämään ”Olisin valmis maksamaan lisää, jotta saisin kuluttamani energian päästöt nollattua?” kyllä-vaihtoehdon valitsi 20 prosenttia vastaajista.
- Kysely osoittaa, että asiakkaat ovat kyllä jossain määrin valmiita maksamaan päästöttömyydestä, ja itsekin uskon, että tämä on kasvava trendi. Taloudellinen tilanne kuitenkin asettaa ymmärrettävästi tiettyjä reunaehtoja, Pesonen kommentoi.
Energiansäästöön liittyen 73 prosenttia vastanneista kertoi seuraavansa omaa energiankulutustaan aktiivisesti. Lähes yhtä moni, 71 prosenttia, kertoi seuraavansa aktiivisesti kotinsa sisälämpötiloja. Sen sijaan vedenkulutustaan kertoi aktiivisesti seuraavansa ainoastaan 40 prosenttia vastanneista.
Varautuminen myös kotona on suositeltavaa
Lappeenrannan Energian toiminnan keskeinen tavoite on, että asiakkaiden koteihin on vettä sekä lämpö- ja sähköenergiaa saatavilla kellon ympäri. Poikkeustilanteissa näiden toimitukseen voi kuitenkin tulla katkoja.
Valtakunnallinen sähkötehopula on nostettu viime vuosina esille erityisesti talvikuukausina. Sähköjärjestelmän toimiessa normaalisti todennäköisyys on pieni, mutta isomman häiriötilanteen yhteydessä todennäköisyys kasvaa.
Kyselyn yhteydessä kysyttiin myös asiakkaiden varautumista pidempiaikaisiin energian ja veden toimituskatkoihin. Kyselyyn vastanneista hieman yli puolet kertovat varautuneensa tämän tyyppisiin katkoihin.
Kysely lähetettiin sähköpostitse Lappeenrannan Energian asiakasrekisterissä oleville henkilöille, ja se toteutettiin aikavälillä 30.10.-13.11.2024.