Taipalsaaren kunnan tekninen johtaja Samuli Kakko summaa pilotin näkyvintä hyötyä taipalsaarelaisille vesiasiakkaille:
- Kun kiinteistöön on asennettu etäluettava vesimittari, asiakkaan ei jatkossa tarvitse enää erikseen ilmoittaa mittarilukemia laskutusta varten, vaan mittarilukemat siirtyvät etäluentaverkon kautta automaattisesti laskutusjärjestelmään. Samalla etäluennan myötä tarve arviolaskutukselle poistuu näissä kohteissa.
Lappeenrannan Energian asiakkuus- ja digipalvelujohtaja Sami Pesonen jatkaa, että etäluettavat mittarit mahdollistavat asiakkaille veden kulutuksen sähköisen seurannan Lappeenrannan Energian maksuttomassa MinunEnergia-palvelussa.
- Alkuun tarjoamme asiakkaille palvelussamme vesimittareiden kuukausilukemien seurannan.

Kuvassa Axioman valmistama ultraäänivesimittari
Etäluenta tuo hyötyä myös vesiverkostosta ja vedenjakelusta vastaaville tahoille:
- Tulevaisuudessa mittareiden tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää erillisten järjestelmien avulla veden käytön tarkemmassa seurannassa ja vesiliittymän automaattisessa kunnonvalvonnassa kuten vuotoepäilytilanteissa ja tilan lämpötilavalvonnassa. Etäluennalla kerättävää mittaustietoa pystytään jatkossa hyödyntämään myös koko vesiverkon ylläpidon ja kehityksen tukena.
Vesimittarin vaihtotyö kestää tyypillisesti noin 20 minuuttia
Energian asiakkuus- ja digipalvelujohtaja kertoo, että varsinaisen mittarin vaihtotyön tekee Lappeenrannan Energian aliurakoitsijan Elveran vesihuollon asentaja. Ennen mittarin vaihtoa Elverasta ollaan yhteydessä kiinteistön omistajaan vaihtoajankohdan sopimiseksi.
- Kiinteistön omistajan tarvitsee järjestää sovittuna ajankohtana vesimittarille esteetön pääsy sekä vapaa asennustila. Lisäksi on hyvä huomioida, että mittarin vaihtotyön ajaksi kiinteistön vedentoimitus katkeaa, mutta se ei kestä kauaa, Pesonen tarkentaa vaihtotyön ajan vaikutuksista.
Ennen asennustyön aloitusta Elveran asentaja tekee silmämääräisen kuntoarvion kiinteistön vesiliittymälle ja mikäli liittymä on kunnossa, voidaan mittari vaihtaa. Mikäli mittarinvaihto estyy esimerkiksi viallisten sulkuventtiileiden takia, asentaja ohjeistaa kiinteistön omistajaa tarvittavista korjaustoimenpiteistä vesiliittymälle.
- Tällöin mittarin vaihto siirtyy myöhemmäksi, kunnes tarvittavat korjaavat toimenpiteet vesiliittymälle on suoritettu.
Suosittelemme kiinteistön omistajaa tarkastamaan silmämääräisesti mittarin kytkennät vuotojen varalta muutamia tunteja mittarin asennuksen jälkeen. Taipalsaaren kunnan tekninen johtaja Kakko neuvoo asiakkaita vielä varmuuden vuoksi:
- Mikäli mittarilla tai sen kytkennöissä havaitaan vuotoa, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä numeroon 029 170 4795 kello 07:00 ja 15:30 välisenä aikana tai päivystysnumeroomme 0400 156 628.
Vesihuollon puolelta muistutetaan kaikille asiakkaille, että muutoinkin kiinteistön vesiliittymän mittarikytkennät ja sen yhteydessä olevien sulkuventtiilien toimivuus on suositeltavaa tarkistaa vähintään vuosittain.
Vesimittarin etäluenta käynnistyy automaattisesti
Asennuksen jälkeen mittarin etäluennan käynnistyminen ei vaadi asiakkaalta erillisiä toimenpiteitä.
- Laskutuksen perusteena olevat mittarilukemat siirtyvät automaattisesti vedenkulutuksen ja jäteveden laskutusjärjestelmään sekä asiakkaan käyttöön Lappeenrannan Energian MinunEnergia-palveluun, Pesonen vahvistaa.
Mikäli mittarin etäluenta on estynyt esimerkiksi heikkojen tai viallisten tiedonsiirtoyhteyksien takia, asiakkaalle toimitetaan vesimittarin luentakortti nykyiseen tapaan suorittavien etäluentayhteyksien korjaustöiden ajaksi.
- Mittarin vaihtotyö dokumentoidaan valokuvin ja vanha mittari tarkastetaan hyväksytyllä testauslaitteistolla, jolloin vanhan mittarin perusteella toteutunut laskutus voidaan tarvittaessa varmistaa jälkikäteen, Pesonen tarkentaa vielä lisätiedoksi asiakkaille.